Vision kirkastuksen osa-alueet:
A) Kartoitus n. 0.5-1h
Tehdään esikartoitus puhelimessa tai paikan päällä ja kirjataan asiakkaan nykytilanne
B) Vision kirkastus workshop 3-4h
Seitsemän keskeistä teemaa joita käymme läpi Aitoan Vision kirkastus-sessiossa (kts. alla).
C) Visio raportti ja jalkautussuunnitelma
D) Vision ottaminen osaksi arkea ja GTD-tehtävälistaa
Opettelemme Trellon mielekkään käytön ja havaitsemme kuinka Vision kirkastuksessa käydyt kohdat päätyvät arjen tehtävälistaksi ja selkeästi eteneväksi viestinnän poluksi
E) Follow up 1-2h
Käydään läpi prosessin onnistumisia ja haasteita ja pohditaan miten yritys/tuote/yhdistys jatkaa valitsemallaan polulla tehden itsensä entistä tunnetummaksi siinä missä haluaa olla erityisen hyvä.
Visio workshopissa läpikäytäviä kysymyksiä. Kysymyspatteristomme on huomattavasti laajempi ja se esitellään varsinaisessa workshopissa.
Minkälainen entiteetti
Melko paljon määrittää tekemistä, onko se yhden miehen toiminimi, aatteellinen yhdistys vai vaikka startup osakeyhtiö. Tiimit ovat tuotettakin tärkeämpiä sillä ne saavat brändit menestymään tai näivettymään.
Aluksi siis varmistamme, että yritystä/tuotetta ollaan rakentamassa oikealla porukalla. Hyvät jutut voivat toki alkaa yhden henkilön verkkokaupasta ja kasvaa isoksi, mutta tässä kohtaa hahmottelemme millä vauhdilla ja keinoilla kehittymistä ja kasvua haetaan.
Keitä palvelemme ?
Koska emme tee kaikkea kaikille eikä asiakas ole kuka vaan, otamme selvää keitä haluamme palvella. Mitä he kuuntelevat, miten he käyttäytyvät, miten he pukeutuvat ja mistä he ovat kiinnostuneita ja mikä on heidän arvomaailmassa. Mitä he lukevat, millä nettisivulla he käyvät ja ketkä ovat heidän johtotähtiään. Saako johtotähdet innostumaan sinun jutustasi?
Ketkä muut palvelevat?
Joku tekee heille jo jotain. Melkein tai sinne päin tai jotain samankaltaista kun mitä nyt olemme tarjoamassa. Teemme kilpailijoiden SWOT:it siinä kuin omatkin. Pohdimme missä toiset toimijat ovat hyviä ja mitä heiltä jää huomaammatta.
Mitä me voisimme tehdä, mitä kukaan ei vielä uskalla/osaa tehdä, mutta joka yleisön mielestä olisi jotain aivan fantastista?
Nyt tiedämme mikä on meidän entiteetti, keitä palvelemme ja miten toiset heitä palvelevat. On aika esittää lupaus, jonka täytämme paremmin kuin muut. Täytämme toiveen, jota kohderyhmä on hiljaisesti tai äänekkäästi kaivannut. Jotain joka ei ole ollut aikaisemmin mahdollista tai jokin tapa mitä ei ole ko. tuotteeseen tai yritysalaan aikaisemmin yhdistetty. Toimintamuoto, mikä saattaa olla jossain päin maailmaa jossain toisessa kontekstissa luontaista, mutta jota ei kotimaassa / Euroopassa ole toteutettu.
Mitä vaaditaan, jotta tämä uusi tapa / tulokulma voitaisiin toteuttaa?
Kun olemme tietoisia arvolupauksesta, jonka haluamme tarjota asiakkaille, on meidän selvitettävä mikä sen hinta on. Aina ei ole kyse rahallisesta kustannuksesta, vaan ajatustavan muutoksesta, jolla tämä tuote/palvelu voidaan tehdä mahdolliseksi.
Jos emme itse osaa suoraa vastausta, kenet tai minkä tahon löydämme ratkaisemaan tätä ongelmaa?
Riittääkö autotalli, onko omia pääomia vai tarvitaanko rahoitusta? Aitoa voi auttaa myös rahoituksen järjestämisessä, joten tämä saattaa olla vision kirkastuksen jälkeen merkittävin apu yritykselle.
Mihin haluamme keskittyä
Kovin usein vastaantuleva suomalainen perisynti tehdä itse kaikki ei ole tehokasta eikä yleensä kovin järkevää miltään kantilta.
Olemme nähneet, jossa mobiilipelejä tekevä yhtiö tilaa nettisivut ulkopuolelta, vaikka osaisi tehdä itsekin — koska pelifirma haluaa käyttää kaiken aikansa pelin rakentamiseen.
Siinä kun toiselle vahvin ja paras rooli on innovoiminen, jollekin toiselle mieluisampaa elämänsisältöä on tehdä uudestaan ja uudestaan jotain yhtä juttua päivästä toiseen. Tarvitsemme niin playereitä kuin puurtajia. Pihtareita vähemmän, kuten Sarasvuokin on todennut.
Mistä yritys/tuote/brändi haluaa tulla tunnetuksi?
Sinun ei tarvitse haluta kuuluisaksi, mutta brändisi tarina tulee tunnetuksi siitä, että _ Muutimme maailmaa, koska ____ . Tämä on lopulta yksinkertainen asia, joka määrittää vision, joka määrittää strategian, joka määrittää taktiikat, jotka määrittävät varsinaiset päivittäiset työtehtävät. Tätä kertaamme ja pyöritämme, kunnes tarinakoneisto on rasvattu hyvinvointia tuottavaksi moottoriksi. Tarinasi vahvistuu askel kerrallaan. Sinä määrität sisällön me voimme antaa askelmerkit ja realistiset keinot niiden toteuttamiseksi. Onneksi sinun ei tarvitse yksin pohtia näitä. Tervetuloa yhteiselle matkalle !
Älä enää mieti
Tämä sivusto tuskin voi antaa tyhjentävää vastausta tarpeisiisi. Sen vuoksi kartoitamme yrityksenne tilanteen -- ilmaiseksi